Is doorslapen een probleem? Probeer deze tips eens

Is doorslapen een probleem? Probeer deze tips eens

Mensen worden gemiddeld per nacht twee à drie keer wakker. Meestal is dat zo kort dat ze het de volgende dag niet eens meer weten. Als jij ook in de nacht wakker wordt maar je bent gemiddeld iedere keer een kwartier wakker, wordt het wel een probleem. Je gaat dan malen en er komen negatieve gevoelens om de hoek kijken. Zo raak je van de regen in de drup.

Er zijn diverse redenen die kunnen spelen waarom je niet door kunt slapen, zoals:

  • Vaak moeten plassen
  • Hoesten, snurken of rusteloze benen
  • Een snurkende partner
  • Het te warm hebben of juist te koud
  • Angst of depressie
  • Kinderen die om aandacht vragen

Het is vervelend als je niet kan slapen. Kunnen er gewoontes zijn die je misschien uit slaap houden?

  • Heb je een verstoord dag- en nachtritme
  • Drink je te veel drankjes met cafeïne
  • Roken
  • Alcohol
  • Voor het slapen gaan te veel op een scherm kijken van je telefoon of je tablet

Oplossingen voor slaapproblemen

Als je een van de bovenstaande gewoontes hebt, of je hebt een andere gewoonte waaraan het zou kunnen liggen dat je niet in slaap valt of niet doorslaapt, stop daar dan een poosje mee. Je kan kijken of dit helpt. Doe voor het slapen gaan geen inspannende activiteiten meer maar ga een boek lezen. Om goed bij te houden hoe lang je slaapt en hoe vaak je wakker wordt, kan je een dagslaapboek bijhouden. Je kan in dat boek noteren op welke tijdstippen je wakker bent. Ook kan je in dit slaapdagboek bijhouden wat je de avond voor de nacht hebt gedaan. Welke gedachten hielden je in de greep?

Heb je vaak last van pijn ’s nachts, controleer dan of je matras nog wel goed is. Het is geen goedkope oplossing om een matras te vervangen maar een verkeerd matras kan zeker de slaapkwaliteit beïnvloeden. Ventileer je slaapkamer goed en slaap bij voorkeur met een open raam. Als je veel moet plassen in de nachtelijke uren, drink dan wat minder in de avonden.

Zorg ook overdag voor voldoende ontspanning

Ook kan het helpen als je overdag wat meer tijd vrijmaakt voor ontspanning. Ga tuinieren, maak een wandeling of doe een grote klus in het huishouden. Hou jouw gedachten bij wat je doet, train je hersenen niet steeds af te dwalen en te piekeren. Heb je het in de nacht vaak koud neem dan een kruik mee naar bed of doe sokken aan. Voorkom dat je met een knorrende maag jouw bed in duikt. Eet wat kleins zodat je met een tevreden gevoel je bed in kan duiken. Het is ook een goed idee om je telefoon niet naast je bed te leggen, of je moet hem in de vliegtuigmodus zetten zodat je geen meldingen meer kan horen of je je telefoon iedere keer ziet oplichten als er een berichtje binnen komt. Alle genoemde tips moet je langere tijd volhouden om te kijken of je er resultaat mee boekt.

Suus Veenman

Suus (1990) is medeoprichtster van DreamLux en verantwoordelijk voor een goede werking van de website.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *