Fabel of feit: een middagdutje is goed voor je

Fabel of feit: een middagdutje is goed voor je

Middagdutje

Is het nu wel of niet verstandig om een middagdutje te doen? En waar moet je rekening mee houden als je ’s middags even je ogen dichtdoet? We gingen voor jou op onderzoek uit.

Is een middagdutje gezond?

Ja, een middagdutje is gezond voor je. Als je het op de juiste manier doet, dan werkt het verkwikkend en zorgt het voor een beter concentratievermogen. Onderzoek laat zien dat piloten die een middagdutje deden van 25 minuten, nadien 35 procent alerter waren dan collega’s die niet geslapen hadden. Ander onderzoek toont aan dat minimaal driemaal per week ’s middags even slapen de kans op een hartaandoening met 37 procent verlaagt.

Wat is het beste tijdstip voor een middagdutje?

Het ideale moment om een middagdutje te doen is rond 14 uur. De eerste drie uur van de dag ben je het meest productief. Dan slapen zou dus zonde zijn en wellicht is het ook niet nodig. Doe je jouw slaapje laat op de middag, dan verstoort het je nachtrust en werk je slaapproblemen in de hand. Daarom slaap je beter niet meer na 15 uur.

Wat is de ideale lengte van een middagslaapje?

In de meeste gevallen is een middagdutje van 20 minuten voldoende. Deze periode is lang genoeg om hierna opnieuw fris en energiek aan het werk te gaan. Dit komt door de verschillende slaapfases: eerst heb je de fase waarin je in slaap valt. Daarna kom je in de fase waarin je lichaam tot rust komt, maar nog niet heel diep slaapt. Slaap je langer dan 30 minuten, dan kom je ook in de volgende fase: degene waarin je wel diep slaapt. Moet je in deze fase wakker worden, dan voel je jezelf net heel vermoeid.

Heb je een erg slechte nacht achter de rug? En heb je tijd om langer te slapen? Zet dan je wekker na 90 minuten. Dan doorliep je alle slaapfases en voel je jezelf ook uitgerust.

Wat zijn de voordelen van een middagdutje?

We weten nu dat het inderdaad verstandig is om een middagdutje te doen. Maar wat zijn precies de voordelen? We zetten ze op een rij:

  • Om te beginnen voel je jezelf fitter als je ’s middags een dutje doet. Mits je dus ongeveer 20 minuten slaapt.
  • Het verbetert je concentratie- en prestatievermogen.
  • Het maakt je creatiever en verbetert je geheugen.
  • Door een middagdutje te doen verlaag je jouw kans op een burn-out. Het werkt stressverlagend, waardoor het ook zorgt voor minder slaapproblemen ’s nachts.
  • Een dutje overdag laat je bloeddruk dalen en vermindert de kans op hartaandoeningen.

Tips om ’s middags te slapen

Oké, allemaal aan de middagdutjes dus. Maar hoe kom je nu ’s middags in slaap? In het begin zal dit waarschijnlijk best moeilijk zijn, het duurt ongeveer één tot twee weken om hieraan te wennen. Geef het daarom niet te snel op en ga ’s middags toch 20 minuten liggen. Creëer een rustige omgeving en ontspan. Je merkt dat het steeds makkelijker lukt om werkelijk te slapen. We hebben alvast enkele tips voor als je dadelijk gewend bent aan je middagslaapje:

  • Zet een wekker, anders slaap je mogelijk te lang. Zoals je hierboven leest, word je daar net vermoeider van.
  • Je lichaam koelt af wanneer je slaapt. Ga daarom onder een dekentje liggen.
  • Drink een kop koffie voordat je gaat slapen. Na ongeveer twintig minuten werkt de cafeïne, precies het moment dat je wakker moet worden en een boost kunt gebruiken!
  • Was je gezicht vlak na het ontwaken met koud water. Zo ben je meteen wakker!

Suus Veenman

Suus (1990) is medeoprichtster van DreamLux en verantwoordelijk voor een goede werking van de website.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *