Slapen tijdens een hittegolf: 4 coole tips

Slapen tijdens een hittegolf: 4 coole tips

Slapen in een hittegolf

Heerlijk dat warme weer maar slapen in een hittegolf is een slopende taak. Op zo’n warme dag ben je waarschijnlijk niet super actief geweest wat geen goede basis is voor je nachtrust. Goed, je hebt al 3 koude douches genomen, voldoende water gedronken, overdag de warme lucht buiten gehouden en nu je ramen ruim open voor (eindelijk) wat frisse lucht. Wat kan je nog meer doen om goed te slapen tijdens een hittegolf?

1) Slaap niet naakt

Je eerste instinct is misschien om met minder kleren te slapen maar een pyjama is geen verkeerde keuze. Het nadeel van je geboortetenue is dat je meer transpireer en je zweet direct in je beddengoed komt wat gedurende de nacht een klam en zweterig gevoel geeft. Een dunne katoenen pyjama daarentegen blijft koel en absorbeert. Je kan zelfs je pyjama een uur voor het slapen in de koelkast leggen.

2) Hou je hoofd(kussen) koel

verkoelend hoofdkussen

Je verlies de meeste warmte via je hoofd. Je kan je hele lichaam afkoelen met een koel kussen. Na 4x omdraaien zijn de koude plekken op je kussen niet meer te vinden, kies daarom voor een cooling gelkussen of investeer in speciaal verkoelend hoofdkussen.

3) Blaas je kamer koel

Als je ze tijdens een hittegolf nog niet uitverkocht zijn is een stille ventilator onmisbaar voor een koele slaapkamer. Een ventilator zuigt van achteren lucht en blaast het aan de voorkant uit. Zet daarom je ventilator voor een open raam om de koele lucht van buiten in je kamer te verplaatsen. Voor een budget airco effect kan je ook fles met bevroren water of een bak met ijsklontjes onder de ventilator zetten voor heerlijk koude lucht.

4) Verkoelende metgezel in bed

Een kruik, pittenkussen, een flesje met koud water of gewoon een washandje of handdoek natmaken. Er zijn tientallen manieren om je lichaamstemperatuur te verlagen waardoor je genoeg tijd hebt om in de koelte in slaap te vallen.

Vanessa Koolstra

Professioneel uitslaper die jou wil helpen aan een betere nachtrust. Welkom op mijn blog!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *