Hoe val je snel in slaap?

Hoe val je snel in slaap?

Je kruipt elke avond hondsmoe in je bed om dan uren wakker te liggen. ’s Ochtends kom je er met moeite weer uit. Zo frustrerend! Gelukkig zijn er de nodige tips die je kunnen helpen om snel en makkelijk in slaap te vallen.

Het belang van slaap

Er wordt gesteld dat slapen belangrijker is dan eten. Maar hoe komt dat eigenlijk? Je spieren en organen hebben slaap nodig om te herstellen. Je brein gebruikt op zijn beurt deze rust om alle opgedane indrukken en informatie te verwerken. Slaap je dus niet voldoende, dan herstelt je lichaam niet volledig. Dit heeft onder andere een effect op je concentratievermogen en reactiesnelheid. Maar bij een langdurig tekort aan slaap krijg je ook meer kans op mentale problemen zoals prikkelbaarheid, gewichtstoename en zelfs een depressie.

Reden genoeg dus om iets aan iets aan je slaapproblemen te doen.

Pas je slaapkamer aan

Je slaapkamer dient echt vooral om te slapen, het is daarom belangrijk dat deze daarop is ingericht. Begin met alle schermen van je slaapkamer te verbannen. Ook alle zaken die geluid maken of licht geven verwijder je. Lampjes tellen uiteraard niet mee, behalve wanneer je een nachtlampje hebt dat je een hele nacht aanlaat. Zorg voor voldoende ventilatie en dan niet een paar keer per week, maar dagelijks. De temperatuur mag daarnaast niet te hoog zijn. Ideaal ligt deze rond de 16 tot 18 graden. En als laatste draai je de wekker zodat je hem niet meer ziet. Er is niets dat zoveel frustratie opwekt als de minuten voorbij zien tikken.

Zorg voor voldoende ontspanning

Om snel in slaap te kunnen komen, moet je een hele dag voor voldoende ontspanning zorgen. Neem geregeld een rustmoment, waarop je even buiten een stukje gaat lopen. Of leer enkele ontspanningsoefeningen die je regelmatig toepast. Als ons brein een hele dag prikkels moet verwerken zonder pauzes, wordt dit ervaren als hét bewijs voor een ‘bedreigende situatie’. En een brein dat zich bedreigd voelt, gaat natuurlijk ’s nachts niet rustig slapen. 

Meer tips om snel in slaap te komen

  • Neem een warm bad of warme douche voordat je gaat slapen.
  • Drink een kop kamillethee voor het slapengaan.
  • Probeer om vooral NIET in slaap te komen. Probeer dus wakker te blijven en je zal sneller in slaap vallen. Wellicht had je dat ook al gemerkt bij het tv kijken. 😉
  • Warme voeten zorgen ervoor dat je sneller inslaapt, draag dus sokken. Kies wel voor sokken van natuurlijk materiaal, zoals wol of katoen.
  • Draag je fijnste pyjama, al is dat niet het meest sexy exemplaar. Ook hier geldt: kies voor nachtkleding van natuurlijke materialen.
  • Heb je een snurkende partner? Bouw een muur van kussens om het geluid te blokkeren.
  • Schrijf voordat je gaat slapen alle zorgen op die nog door jouw hoofd spoken. Je zult merken dat ze je daardoor minder bezighouden.
  • Doe een paar druppels lavendelolie op je kussen. Dit heeft een kalmerend effect.
  • Luister naar rustgevende muziek. Klassieke muziek of andere muziek met een ritme van 60 tot 80 slagen per minuut helpt je om in slaap te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *