Tips om sneller te slapen

Tips om sneller te slapen

Ben jij ook zo iemand die moeite heeft om in slaap te vallen? Zodra je in bed ligt gaan je gedachten alle kanten op en je blijft woelen en draaien. Heel vervelend, wat het enige wat je wilt is in slaap komen.

Niet iedereen ervaart slapeloosheid op dezelfde manier. Je hebt slapeloosheid op korte termijn. Deze treedt op gedurende een korte periode. Er bestaat ook chronische slapeloosheid. Deze kan wel drie maanden of nog wat langer aanhouden.

Oorzaken van niet snel in slaap vallen

Slapeloosheid kan een groot aantal verschillende oorzaken hebben en er kunnen meerdere factoren een rol in spelen. Door slapeloosheid kunnen gezondheidsproblemen ontstaan of deze worden erger.

Ben je gestrest dan kan dat ook van grote invloed zijn op je nachtrust. De reden dat je stress ervaart kan verschillende oorzaken hebben. Stress wordt veroorzaakt door cortisol. Dit hormoon geeft een stof af die ervoor zorgt dat je jezelf onrustig voelt.

Dit zou op een langere termijn zelfs tot een burn-out kunnen leiden. Ook serotonine is van invloed op je geluksgevoel. Heb je hier tekort aan, dan kan je last krijgen van klachten zoals slapeloosheid, stress, angst en depressie.

Ervaar je stress als je jezelf bijvoorbeeld in een gevaarlijke situatie bevindt, dan zal je lichaam adrenaline aanmaken. Hierdoor versnelt je ademhaling en stijgen je bloeddruk en je hartslag. Hierdoor raak je wel vermoeid, maar het zorgt er niet voor dat je beter slaapt.

Tips om sneller in slaap te vallen

Door je levensstijl aan te passen en te optimaliseren kan je veel sneller in slaap vallen. Verder kan je proberen om de volgende tips toe te passen:

Niet forceren

Ben je druk in je hoofd als je naar bed gaat, dan is het zinloos om te proberen om jezelf in slaap te forceren. Hierdoor bereik je juist het tegenovergestelde. Omdat je hersens geactiveerd worden, word je alleen maar wakkerder.

Zodra je merkt dan je niet in slaap kan vallen, ga dan even je bed en de slaapkamer uit. Probeer de aandacht te verleggen door bijvoorbeeld een boek te lezen of om een stukje te lopen. Hierdoor krijg je meer rust in je hoofd.

Avondroutine

Het spreekt voor zichzelf dat je minder goed slaapt wanneer je net voordat je naar bed gaat een negatief bericht ontvangt. Probeer jezelf daarom aan te wennen om minimaal een uur voordat je gaat slapen je hersens rust te geven.

Dit doe je via de 20-20-20 methode. Dit houdt in dat je de eerste 20 minuten bijvoorbeeld nog wat opruimt, de volgende 20 minuten maak je jezelf klaar om naar bed te gaan. De laatste 20 minuten sluit je af door je hersens tot rust te brengen met bijvoorbeeld muziek luisteren of wat lezen.

Geen koffie

De reden van slecht slapen kan ook veroorzaakt worden door het nuttigen van cafeïne. Omdat deze stof tot wel 9 uur na inname nog actief kan zijn, is het af te raden om dit aan het einde van de dag nog te gebruiken.

Suus Veenman

Suus (1990) is medeoprichtster van DreamLux en verantwoordelijk voor een goede werking van de website.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *