Wat heeft blauw licht voor invloed op jouw nachtrust?

Wat heeft blauw licht voor invloed op jouw nachtrust?

Om een optimale slaap te bereiken wordt er geadviseerd om s avonds een bril te dragen met een blauw licht filter. Het zou echter goed zo kunnen zijn dat dit voor jou niet de meest ideale oplossing is. In dit artikel leggen we je uit wat blauw licht precies is en hoe je de nadelige effecten hiervan kan minimaliseren.

Wat is blauw licht?

Blauw licht is een van de kleuren die door het menselijk oog kan worden waargenomen. Het heeft een korte golflengte. Dit houdt in dat blauw licht een grotere hoeveelheid energie produceert. In de wereld komt blauw licht tegenwoordig overal voor.

In het verleden was blauw licht alleen afkomstig van de zon. In deze tijd komt blauw licht ook van elektrische apparaten, digitale schermen en van led en tl-verlichting.

Blauw licht verstoort de melatonine productie

Enkele voordelen van blauw licht is dat het je humeur verbetert en je bewustzijn vergroot. Aan de andere kant heeft een voortdurende blootstelling aan blauw licht in de nacht tot gevolg dat het ervoor zorgt dat de productie van melatonine, je slaaphormoon, wordt verlaagd.

Door onderzoekers van Harvard is bewezen dat nachtdiensten draaien gecombineerd met blauw licht verband had met diverse soorten kanker, hartaandoeningen, obesitas en diabetes. Ook verhoogt het de kans op depressie.

Wat precies de reden is van het effect van blauw licht op onze gezondheid is door onderzoekers nog niet helemaal achterhaald. Wel is bekend dat er onder invloed van dit licht minder melatonine wordt aangemaakt. Dit zou deze gezondheidsproblemen kunnen verklaren.

Digitale vermoeidheid

Een medisch probleem wat leer- en werkproductie kan beïnvloeden is digitale vermoeidheid van je ogen.  Symptomen hiervan zijn hoofdpijn, nekpijn, rugpijn, wazig zien, droge en geïrriteerde ogen en moeite hebben met focussen.

Dit probleem is ondertussen zo groot geworden dat het carpaal tunnel syndroom heeft ingehaald. Helaas treft digitale vermoeidheid niet alleen volwassenen. Ook kinderen lopen een groot risico aangezien zij ook steeds meer digitale apparaten gebruiken.

Oogbeschadiging

Er is medisch bewijs geleverd dat door blootstelling aan blauw licht permanente oogbeschadiging op kan treden. Blauw licht kan zorgen voor verlies van het gezichtsvermogen. Omdat ons netvlies heel dun is, kan dit beschadigd worden door blauw licht.

Het effect van blauw licht op je slaap

Omdat we tegenwoordig veel te maken hebben met elektronica en kunstlicht worden we voor we gaan slapen steeds meer aan licht blootgesteld. Ieder soort licht kan ons circadiaans ritme beschadigen wat ervoor zorgt dat ons lichaam weet wanneer essentiële functies uitgevoerd moeten worden.

Er is bewezen dat blauw licht de grootste impact heeft hierop. Door een goede blootstelling aan blauw licht te bereiken kunnen diverse slaapstoornissen worden behandeld. Door gebruik te maken van lichttherapie met blauw licht kan het circadiaanse ritme worden verbeterd.

Blootstelling aan blauw licht verminderen:

  • Gebruik de nachtmodus op je scherm
  • Kies voor een screenprotector
  • Probeer je slaapkamer zo donker mogelijk te maken
  • Gebruik een bril die blauw licht absorbeert
  • Zorg ervoor dat je minimaal 1,5 uur voor je gaat slapen geen schermtijd binnenkrijgt.

Suus Veenman

Suus (1990) is medeoprichtster van DreamLux en verantwoordelijk voor een goede werking van de website.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *